Diceritakan bahawa seawal Islam tersebar ke Nusantara, pedagang-pedagang Arab ramai yang berminat menjalankan perniagaan ke negara Asia Tenggara termasuk Tanah Melayu di waktu sama menyebarkan Islam. Masyarakat Melayu pula serasa tiada masalah untuk memeluk agama Islam dan meninggalkan agama nenek moyang mereka iaitu Hindu.
Faktor utama Islam cepat tersebar di Tanah Melayu ialah peranan Raja-raja Melayu. Masyarakat Melayu telah sebati dengan ketaatan kepada Raja tanpa sebarang alasan. Menderhaka bererti akan terkena daulat dan kehidupan menjadi tidak aman.
Bila Raja Melayu menerima Islam dari pedagang-pedagang Arab, maka rakyat tanpa berbelah bahagi terus meninggalkan agama Hindu atas ketaatan yang diceritakan tadi.
Pelbagai cara masyarakat Melayu mengimplementasi ritual Islam bagi disesuaikan dengan budaya Melayu itu sendiri.
Jika Hadis tidak menyebut berwirid dan zikir selepas solat, bangsa Melayu sendiri telah melaksanakannya selepas solat berjemaah atas tujuan mengajar. Imam sendiri akan menguatkan suaranya untuk diikuti jemaah yang lain. Ulamak menerima pakai method ini.
Di mana bermulanya surah Yaasiin yang begitu sinonim dengan masyarakat Melayu? Jika diperhati, di Malaysia sahaja yang terdapat cetakan surah Yaasiin berbentuk buku kecil untuk mudah dibawa dan dibaca di mana-mana. Tak jumpa surah Yaasiin bersaiz poket di negara lain.
Dikhabarkan bahawa pada zaman nenek moyang kita dahulu iaitu sewaktu Islam sudah sebati dengan masyarakat Melayu, mereka mencari-cari peluang untuk menambah amal atas niat ingin meraih pahala juga berkumpul bersama penduduk kampung lain.
Hari Jumaat merupakan penghulu hari dan waktunya bermula hari Khamis selepas masuk waktu Maghrib. Malam Jumaat itu pastinya mahu diisi dengan amalan-amalan sunat bagi mengimarahkan Penghulu segala hari.
Ulamak melihat surah Yaasiin bukan merupakan surah panjang...hanya mengambil masa 10 hinga 15 minit untuk dihabiskan bacaan. Ditambah dengan sedikit tahlil dan doa selamat, waktu keseluruhan diambil hanya setengah jam. Jadi waktu selepas Maghrib sesuai sangat untuk dibacakan surah Yaasiin, tahlil dan doa selamat di malam Jumaat sementara menunggu Isya'. Ia bukannya fardhu tetapi amalan sunat yang diwarisi dari Ulamak salafi.
Bermula dari situ surah Yaasiin menjadi amat rapat dengan Melayu sehingga dicetak menjadi buku bersaiz poket agar mudah dibaca di majlis-majlis tahlil dan doa selamat.
Ia bukan SUNNAH tetapi SUNAT dibaca kerana Ulamak sendiri yang mempeloporinya. Surah Yaasiin merupakan sebahagian dari al Quran yang pastinya pahala menanti bagi sesiapa yang membacanya.
Bagi mereka yang tak sudi mengimarahkan malam Jumaat dengan surah Yaasiin...pun tak salah. Yang salahnya apabila itu dikatakan bid'ah. Lebih berhemah mencari titik persamaan dari mencari-cari apa yang tak sama. Islam tak suruh kita berbalah dalam perkara furuk (cabang).
Tetapi yang lebih afdhal, bacalah surah al Kahfi kerana Hadis meriwayatkannya. Surah ni agak panjang sikit...agak dalam 20 ke 30 minit untuk dihabiskan. Tiada paksaan dalam amalan sunat, pilihlah yang sesuai di jiwa.
Selamat Beramal ye...
Faktor utama Islam cepat tersebar di Tanah Melayu ialah peranan Raja-raja Melayu. Masyarakat Melayu telah sebati dengan ketaatan kepada Raja tanpa sebarang alasan. Menderhaka bererti akan terkena daulat dan kehidupan menjadi tidak aman.
Bila Raja Melayu menerima Islam dari pedagang-pedagang Arab, maka rakyat tanpa berbelah bahagi terus meninggalkan agama Hindu atas ketaatan yang diceritakan tadi.
Pelbagai cara masyarakat Melayu mengimplementasi ritual Islam bagi disesuaikan dengan budaya Melayu itu sendiri.
Jika Hadis tidak menyebut berwirid dan zikir selepas solat, bangsa Melayu sendiri telah melaksanakannya selepas solat berjemaah atas tujuan mengajar. Imam sendiri akan menguatkan suaranya untuk diikuti jemaah yang lain. Ulamak menerima pakai method ini.
Di mana bermulanya surah Yaasiin yang begitu sinonim dengan masyarakat Melayu? Jika diperhati, di Malaysia sahaja yang terdapat cetakan surah Yaasiin berbentuk buku kecil untuk mudah dibawa dan dibaca di mana-mana. Tak jumpa surah Yaasiin bersaiz poket di negara lain.
Dikhabarkan bahawa pada zaman nenek moyang kita dahulu iaitu sewaktu Islam sudah sebati dengan masyarakat Melayu, mereka mencari-cari peluang untuk menambah amal atas niat ingin meraih pahala juga berkumpul bersama penduduk kampung lain.
Hari Jumaat merupakan penghulu hari dan waktunya bermula hari Khamis selepas masuk waktu Maghrib. Malam Jumaat itu pastinya mahu diisi dengan amalan-amalan sunat bagi mengimarahkan Penghulu segala hari.
Ulamak melihat surah Yaasiin bukan merupakan surah panjang...hanya mengambil masa 10 hinga 15 minit untuk dihabiskan bacaan. Ditambah dengan sedikit tahlil dan doa selamat, waktu keseluruhan diambil hanya setengah jam. Jadi waktu selepas Maghrib sesuai sangat untuk dibacakan surah Yaasiin, tahlil dan doa selamat di malam Jumaat sementara menunggu Isya'. Ia bukannya fardhu tetapi amalan sunat yang diwarisi dari Ulamak salafi.
Bermula dari situ surah Yaasiin menjadi amat rapat dengan Melayu sehingga dicetak menjadi buku bersaiz poket agar mudah dibaca di majlis-majlis tahlil dan doa selamat.
Ia bukan SUNNAH tetapi SUNAT dibaca kerana Ulamak sendiri yang mempeloporinya. Surah Yaasiin merupakan sebahagian dari al Quran yang pastinya pahala menanti bagi sesiapa yang membacanya.
Bagi mereka yang tak sudi mengimarahkan malam Jumaat dengan surah Yaasiin...pun tak salah. Yang salahnya apabila itu dikatakan bid'ah. Lebih berhemah mencari titik persamaan dari mencari-cari apa yang tak sama. Islam tak suruh kita berbalah dalam perkara furuk (cabang).
Tetapi yang lebih afdhal, bacalah surah al Kahfi kerana Hadis meriwayatkannya. Surah ni agak panjang sikit...agak dalam 20 ke 30 minit untuk dihabiskan. Tiada paksaan dalam amalan sunat, pilihlah yang sesuai di jiwa.
Selamat Beramal ye...
No comments:
Post a Comment