Translate

Tuesday 2 April 2013

Bila Hati Ibu Menangis

Lahir kita ke dunia atas percantuman benih ibubapa. Kita yang juara memenangi perlumbaan menuju destinasi yang memulakan sebuah kehidupan atas anugerah roh yang dipinjam. 

Berada dalam kandungan amat membebankan sipenanggungnya. Tetapi 'ibu' memiliki kekuatan amat luar biasa atas anugerah DIA jua. Tanpa anugerah itu, mustahil untuk para ibu menanggung beban fizikal, mental juga emosi.

Amat tepat ungkapan peribahasa Melayu, 'kasih ibu sepanjang masa, kasih saudara masa berada'. Kasih ibu terhadap anak-anak melangkaui sempadan bangsa, rasa dan citarasa.

Sakit itu ada ubatnya...pabila bayi comel terkekeh-kekeh ketawa bila diagah. Sakit itu ada penawarnya...bila anak-anak keletah berbicara pelat. Sakit itu hilang luka dan parutnya...bila anak-anak yang telah berkeluarga sering datang menjenguk dan bertanya khabar.

Tetapi dalam raut wajah ceria ibu...siapa yang menduga bila hatinya menangis. Tangisan itu tidak kelihatan dan tidak akan disua-suakan kepada anak-anak untuk menagih simpati. Hubungan ibu dan anak tampak tiada masalah...harmoni diulit masa.

Si anak pula yang seperti bermasalah. Hati serasa tak keruan saban hari...seperti ada yang kurang lengkap. Ibarat bermain 'puzzle' tertinggal hanya satu cebisan keratan untuk melengkapkan sebuah imej.

Puas difikir...dia solat, mengamalkan segala syari'atullah, hormat ibubapa. Aaahhh...terasa pincang hidup selagi tidak ketemu punca hilang tenang. "Mungkin ibu pendam sesuatu", bisikan naluri mencari jawapan.

Si anak bertemu ibu bagi mendapat kepastian, "Laaa...mana ada mak rasa apa-apa...takdeee. Mat takyah risau laaa" ibu mula berlakon tanpa sutradara. "Entahlah mak, tapi Mat rasa tak tenang...mana silapnya pun tak tau". Ahmad bungkam merungkai belenggu persoalan itu.

Ahmad anak yang baik, mana mungkin ada masalah dengan ibu. Keluarganya adalah syurga baginya. Dia berdoa tak putus-putus untuk Allah ilhamkan sesuatu...sesuatu yang menjadi punca permainan 'puzzle' yang tak lengkap!

Hari berganti minggu, bulan dan tahun. Cebisan 'puzzle' yang satu itu masih tidak ketemu. Hati Ahmad bergait-gait untuk mendapatkan ibu. Dia yakin hanya ibunya yang boleh membantu selesaikan kemelut jiwa yang dialaminya.

"Mak tolonglah Mat mak...mesti ada sesuatu yang mak simpan ni...tolonglah mak. Selagi mak tak cakap, selagi tulah hati Mat tak tenang. Kalau Mat berdosa, Mat mintak sangat mak maafkan. Mat tak nak jadi anak derhaka. Mak tak kesian kat Mat ke..toloooonglah mak", Ahmad seperti dapat menduga bahawa ibunya menyembunyikan keratan 'puzzle' itu.

Mata ibu mula bergenang apabila Ahmad memeluk erat dan digoncang-goncang tubuhnya meminta kepastian. "Mak nak Mat masuk neraka ke? Takpelah kalau itu hajat mak, Mat akan tanggung dosa ni sampai kiamat". Ahmad sudah mula lumpuh untuk menanggung beban jiwa. Ahmad melangkah keluar ke muka pintu untuk menanti balasan dosa kaburnya.

"Mat!", ibu yang bisu sedari tadi mula sedar bahawa anaknya sedang disiksa Allah di dunia ini. Ahmad menoleh menagih harapan dan sinar jawapan.

"Mat ingat tak waktu Mat remaja dulu...Mat pernah tengking mak sebab koyakkan seluar kesayangan Mat yang mak seterika dulu...Mat ingaaaaat taaakk! Waktu tu mak rasa hina sangat kena tengking dengan anak sendiri. Mak tak boleh terima yang Mat anak mak. Walaupun Mat dah minta maaf tapi mak masih terdengar-dengar suara tinggi Mat sampai sekarang...mak kecewa."

"Mak fikir biarlah mak tanggung sendiri kerana mak tak nak ganggu kebahagiaan rumahtangga Mat". Siibu sudah tidak tertahan-tahan lagi meluahkan segalanya.

"Maaaakkkk...Mat dah tak tertanggung lagi siksa ni maakk. Tolooooonglahhhh ampunkan Mat. Memang Mat berdosa dengan mak. Kalau mak mati habislah peluang Mat nak cium bau syurga. Mat nak restu mak...kalau mak nak Mat minum air basuh kaki mak, Mat sanggup minum..toloooonglah maaaakkkk!!!!" digoncang-goncangnya tubuh ibu dan melutut si anak menuntut restu ibu.

Allah telah anugerahi ilham kepada si anak atas doanya yang tak putus-putus memohon petunjuk. Allah juga telah melunakkan hati ibu itu untuk melepaskan belenggu dosa si anak.

"Mat dengar sini nak...tengok muka mak ni. MAK AMPUNKAN DOSA MAT...MAK DAH AMPUNKAN DOSA MAT!!!

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahuakbar...selesai sahaja ungkapan itu, Ahmad terasa bagai beban batu besar yang diletak di bahunya diangkat terus naik le langit. Tubuhnya amat ringan dan hatinya lapang seluas jauh mata memandang!

"Mak tak simpan apa-apa lagi...mak dah ampunkan semua dosa Mat", mereka beranak berpelukan melerai kusutnya jiwa ibu dan anak.

Penyu menangis di Rantau Abang nampak di mata tetapi bila hati ibu menangis siapa yang tahu....


**Terimakasih kepada Ustaz Sabri Abd Rani di atas perkongsian kisah benar seseorang.



No comments:

Post a Comment