Translate

Saturday 2 May 2015

Melayu vs Cina

Keretaku bergeser bahu jalan, menyebabkan calar dan sedikit kemek di bahagian bawah rangka kereta bersebelahan tayar belakang. Bawah pintunya terdapat sedikit kesan calar sepanjang 3 inci. Aku menuju ke sebuah bengkel dipunyai peniaga Melayu.

Salah seorang pekerjanya ditugaskan untuk menaksir anggaran kos. Dia memberi penerangan bahawa bahagian bawah akan diketuk, disimen dan cat akan disembur pada keseluruhan pintu belakang.

Aku memilih untuk disembur cat hanya di bahagian yang terbabit, tidak untuk keseluruhan pintu..atas alasan warna catnya tidak akan sama dengan warna asal. Dia menjelaskan bahawa dia perlu mengecat keseluruhan pintu kerana itu amalan bengkelnya (walaupun pintu tidak kemek, hanya sedikit kesan calar di bahagian bawah).

Jawabku...itu hanya amalan bengkel. Tidak bolehkah dia layan kehendak pelanggan? Dia tetap dengan jawapan yang sama...perlu dicat keseluruhan pintu. Berapa lama pula untuk disiapkan? Kereta perlu ditinggalkan untuk tempoh 5 hari di bengkel. Berapa kosnya? RM700 (hatiku mengomel...memanglah kosnya melambung kerana sudah dicat keseluruhan pintu). 

Nampak tiada peluang untuk cadanganku diterima, aku mengalah dan akan kembali semula ke bengkel selepas berbincang dengan isteriku (hanya helahku untuk tidak mahu lagi berbalah dengannya).

Dalam perjalanan pulang, hatiku tergerak untuk singgah di kedai aksesori kereta yang selalu aku kunjungi...hanya untuk aku bertanya jika dia boleh membantuku untuk mencari bengkel kenalannya.

Ah Seng namanya...dia menganggarkan kos ketuk dan cat di bahagian tersebut sebanyak RM350 (yang akan dihantar ke bengkel kawannya). Pintu hanya akan disembur sedikit cat untuk menghilangkan kesan calar di bahagian bawah.

"Berapa lama Ah Seng boleh siap", aku terus bersetuju. Sebenarnya aku hanya tunjuk padanya bahagian yang kemek dan calar. Selebihnya, Ah Seng yang memberi cadangan.

"You hantar hari ini, esok petang boleh ambil maa", jawab Ah Seng meyakinkan aku.

Oohhhh...kos RM350...hantar hari ini dan esok siap. Cantik sangat!

Esoknya keretaku siap seperti yang dijanjikan. Hasilnya amat memuaskan hatiku. Tetapi kepuasan itu dicemari dengan sikap peniaga Melayu yang macam lintah darat.

Teringat aku tulisan di laman sosial yang menyarankan orang Islam untuk membantu peniaga Melayu ataupun Muslim. Alasannya...mereka saudara seIslam kita, mereka bayar zakat, mereka berderma di masjid dan surau. Kita wajib bangunkan ekonomi orang Melayu Islam.

Ya...aku akur. Sebab itulah aku memilih bengkel Melayu Islam di awalnya dan terpaksa menukar ke bengkel 'Bukan Islam' di akhirnya...kerana ciri-ciri Islam tiada pada orang Melayu yang beragama Islam!!!

Maaf di atas pilihan itu...



2 comments:

  1. Baiki kat mana ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bengkel melayu tu kat sg merab..npk dari tepi hiway.
      Baiki di kedai aircond n asessori keta kt sek 1...opposite flat. Satu row ngn bank Islam Bangi.

      Org Bangi ke ni

      Delete