Translate

Tuesday 24 February 2015

Melayu Suka Melatah

Aku terima satu kiriman dari laman sosial 'WhatsApp' berkenaan petikan kata-kata dari salah seorang 'tycoon' Malaysia Ananda Krishnan. Petikan kata-katanya berbunyi "Tiada kepentingan bagi saya untuk jaga kebajikan Melayu". Di bawahnya tertera persoalan yang dicetus oleh pengirim..."apa patut buat dgn astro dan maxis?? apa kata anda??".



Secara logika, mana ada bangsa lain beriya-iya mahu menjaga kebajikan bangsa lain...betullah jika itu kata-kata yang keluar dari mulut Ananda Krishnan. Adakah bangsa Melayu berjuang untuk menjaga kepentingan bangsa lain?

Lihat pula apa berlaku di sepanjang 'thread' 'group' 'WhatsApp'? Lihat kiriman di bawah...



Kita tak sedar. Sebenarnya inilah hasil provokasi 'keyboard warrior'. Mereka komited menyebarkan berita-berita sensasi dan seterusnya membiarkan pelayar-pelayar siber berperang sesama sendiri menegakkan pendirian masing-masing.

Kita yang berbangsa Melayu pula tak habis-habis ingin menjadi juara. Lihat sahaja petikan 'thread' di atas. Boikot apa sahaja yang menjentik emosi. Macamlah stesyen tv tersebut tiada manfaat langsung...macamlah Astro terlalu melalaikan.

Mahu aku tunjukkan di mana manfaat Astro?
History, Nat Geo, Discovery World, Animal Planet, Discovery Science, Discovery Channel, Nat Geo Wild, Sky News.

Mahu rancangan Islamik? Astro Oasis jawapannya.

Mahu menjarah budaya, kehidupan dan kesenian serantau, sila ke saluran GoAsean.

Suami dan anak bujang kerap ke restoran mamak menonton perlawanan bolasepak? Tambat mereka dengan siaran Arena, ASSP, FOX Sports, Euro Sport.

Mahu rancangan pembelajaran? Tutor TV UPSR, Tutor TV PT3, Tutor TV SPM, TVIQ.

Mahu berita terkini? Bloomberg TV, CNBC, Al Jazeera, BBC, CNN, CCTV News, Bernama TV, Awani.

Mahu layan perut suami dengan masakan enak? Food Network, Life Inspired, Asian Food Channel.

Jika tidak gemar kepada rancangan-rancangan yang melalaikan, jangan masukkan di dalam senarai langganan.

Jika mahu mengawal anak-anak agar tidak leka di depan Astro, gunakan kuasa 'Parental Control'. Wujudkan kata laluan terutama kepada rancangan kegemaran mereka agar anak-anak tidak boleh sewenang-wenangnya menonton rancangan tersebut. Atau paling tidak, simpan sahaja 'smart card' dan buat penjadualan untuk waktu anak-anak menonton. Kita yang mengawal teknologi!

Jika mahu boikot atas dasar rasis, sila pastikan anda boikot produk-produk buatan Yahudi terutamanya alatan teknologi dan bahan-bahan makanan terlebih dahulu.

Jika berkebetulan sudah bertukar ke stesyen TV swasta yang lain, tak perlulah mengutuk-ngutuk dan mencari kelemahan Astro...masing-masing bebas membuat pilihan.

Maksiat sahajakah apa yang dihidang di Astro?

Masih lagi nak jadi juara isu semasa? Terpulanglah...tetapi jangan sampai menidakkan fakta-fakta kerana di situ terserlah mainan emosi yang langsung tidak membantu minda untuk berfikiran positif.

Maaf...aku hanya tidak mahu bangsa Me'layu'ku semakin layu ditelan zaman...maaf.