Translate

Wednesday 22 May 2013

Ijtihad Satu Keperluan


Ijtihad...apa itu ijtihad? Dalam bahasa mudah, ijtihad adalah suatu keputusan yang dibuat oleh seseorang yang pakar dan arif dalam agama. Keputusannya merupakan penyelesaian kepada sesuatu permasalahan setelah dia menggunakan segala kepakaran yang ada ke tahap paling maksimum. 

Dia mestilah boleh menguasai bahasa arab dengan baik, mahir dalam mentafsir ayat Quran, tahu asbabunnuzul kepada turunnya sesuatu ayat, tahu ayat nasakh dan mansukh, pakar dalam hadis dan banyak lagi kriteria lain. Ini menunjukkan bahawa bukan semua ahli agama boleh berijtihad.

Mengapa perlu berijtihad? Bilamana timbul sesuatu masalah dalam agama, rujukan pertama adalah al Quran diikuti Hadis seterusnya ijma' ulama (majoriti ulama' bersepakat) dan juga Qiyas (kiasan merujuk Quran dan Hadis). Tetapi jika keempat-empat rujukan itu masih tiada tanda-tanda kepada penyelesaian masalah, di situlah mula ulama' berijtihad.

Di zaman Rasulullah SAW, tiada kaedah ijtihad kerana para sahabat akan terus merujuk kepada Baginda Rasulullah. Apabila Baginda wafat, para sahabat yang bertaraf ulama' akan mengambil konsep ijma' ulama bilamana tidak terjumpa permasalahan di dalam al Quran dan Hadis.

Contoh ijtihad di zaman sekarang...kewujudan bank susu untuk bayi. Tujuan diwujudkan bank susu adalah untuk mengatasi masalah kekurangan susu untuk bayi-bayi terutama kepada bayi-bayi yang ditinggalkan oleh ibunya samada bekerja harian, kerja 'outstation' ataupun bayi itu ditinggalkan terus di rumah-rumah pengasuh. Ibu-ibu yang baru lepas bersalin dan mempunyai kandungan susu badan yang berlebihan digalakkan untuk menyumbang stok susu di bank susu. Ada juga wanita yang belum berkahwin memakan pil-pil untuk merangsang aliran susu untuk disumbangkan ke bank susu ini.

Masalahnya, bolehkah bayi-bayi Islam mengambil bahagian di dalam menerima susu-susu ibu yang bercampur-campur sifatnya? Stok-stok susu yang disimpan, tiada pengenalan diri siapa pendermanya seperti juga stok-stok darah yang datang dari pelbagai bangsa.

Bila merujuk Hadis, Rasulullah sendiri ditinggalkan kepada seorang ibu susu yang diupah di luar kota Mekah. Keadaan itu diterima tetapi syariat menyatakan setelah bayi yang menumpang susu kepada ibu lain sehingga 3 kali kenyang maka bayi itu bertaraf ibu susuan dan diharamkan berkahwin dengan anak kepada ibu yang menderma susu itu.

Bila dikaitkan dengan bank susu, Ulama' mengeluarkan pelbagai pandangan dan pendapat tentang keharusan bayi Islam mengambil bahagian dalam aktiviti bank susu itu. Genetik penderma yang tidak diketahui boleh mengharu birukan keturunan bayi itu nanti kerana mungkin boleh berlaku taraf ibu susuan yang mana diharamkan bayi itu apabila telah dewasa berkahwin dengan anak ibu susuan. Mungkin boleh berlaku dua orang bayi lelaki dan perempuan yang meminum susu dari penderma yang sama...mereka haram berkahwin! Tetapi siapa yang boleh merungkai kronologi penderma susu itu?

Ada pula Ulama' yang mengharuskan dengan berhujah bahawa jika keadaan memerlukan, maka dibolehkan bayi Islam mendapatkan stok susu di bank susu. Ini bagi mengelak dari berlaku kematian kepada bayi-bayi yang tidak mendapat khasiat yang secukupnya dari susu ibu.

Ulama' yang berijtihad tidak semesti membuat keputusan yang betul kerana mereka bukan bertaraf Nabi yang 'maksum'. Tetapi Allah beri keistimewaan kepada insan-insan ini. Sekiranya mereka melakukan kesilapan dalam berijtihad, tetap mereka mendapat 1 pahala. Sekiranya keputusan mereka betul, 2 pahala bakal dianugerah.

Hukum yang dikeluarkan secara ijtihad tidak bersifat kekal sepertimana hukum wajib solat, puasa, berzakat dan sebagainya. Ini kerana keperluan berijtihad adalah mengikut peredaran zaman. Contoh diberi jika di zaman 70an Ulama' berijtihad bahawa merokok hanyalah makruh hukumnya (atas maklumat yang diterima bahawa tiada bahan kandungan bahaya di dalam rokok itu). Ulama' di zaman sekarang boleh berijtihad untuk mengharamkan rokok kerana kandungan bahan-bahan beracun yang ketara dan juga telah terbukti kesan yang boleh memudaratkan kesihatan atas maklumat yang diberi oleh para doktor.

Islam tidak statik, ia berkembang selari dengan perkembangan teknologi terkini. Justeru para Ulama' digalak untuk terus berijtihad demi merungkai segala permasalahan yang tidak terdapat di dalam al Quran, Hadis, Ijmak dan Qiyas.

Semoga perkongsian ilmu ringkas ini boleh mencambahkan lagi ilmu-ilmu lain yang tidak terbatas luasnya.

Jazakum Allahu Khair

No comments:

Post a Comment