Translate

Wednesday 13 November 2013

Jangan Bermain Dengan Doa

Doa merupakan terjemahan hubungan kita dengan Khalik. Dengan berdoa kita berasa

kebergantungan kuat dengan satu kuasa yang mengatasi segala kuasa yang wujud. Rasulullah banyak berdoa atas kapasiti diri Baginda sebagai Hamba. Apabila manusia digelar 'hamba', tentulah banyak kekurangan terserlah yang memerlukan kita mengharap ehsan kepada yang lain untuk segala keperluan.

Makbul doa bermula dari pemakanan yang digariskan syara'. Maksudnya di sini bukan hanya kepada jenis makanan sahaja tetapi termasuk juga sumber-sumbernya. Jika halal jenis makanan dan datang dari sumber yang juga halal dan baik, segala kebaikan makanan itu akan menyelaputi rohani dan jasmani. Yang amat penting, kita akan terhindar dari bakaran neraka Allah.

Tempat dan waktu juga memain peranan dalam pemakbulan doa. Tidak syak lagi, di Masjidil Haram dan Masjid Nabawi adalah sebaik-baik tempat untuk Allah makbulkan doa kita. Waktu yang makbul seperti ketika khatib menaiki mimbar di hari Jumaat, waktu tengah malam dan waktu 'Asar di mana berlaku pertukaran 'shift' Malaikat yang membawa naik amalan kita ke langit.

Itulah fadhilat doa...senjata kita sebagai umat Islam. Jangan bermain-main dengan doa kerana makbulnya tidak mengira apa yang diucapkan oleh lidah dan mulut. Jika baik ungkapan di waktu dan ketika yang bertepatan, Alhamdulillah makbul satu doa yang baik. Apa pula kisahnya jika kutukan yang terlepas dari bibir bersamaan dengan waktu makbul doa, Na'uzubillah...perkara yang negatif akan menyelaputi hidup seseorang.

Ada satu kisah yang diceritakan oleh adikku sewaktu kami berkumpul di kampung. Dia mempunyai seorang sahabat wanita yang masih belum berpunya. Di kesempatan adikku yang akan berlepas ke Mekah bagi menunaikan Haji pada tahun 2012, dia telah meminta adikku untuk mendoakan jodohnya dengan orang yang beriman dan berharta agar boleh kerap menunaikan umrah dan Haji di Mekah. Adikku berlepas ke Tanah Suci dengan berbekal longgokan kiriman doa.

Alhamdulillah segala berjalan lancar, adikku selamat kembali ke Malaysia. Selang beberapa bulan, sahabat adikku telah menalipon dengan suara girang memaklumkan yang doa adikku benar-benar telah dimakbulkan TETAPI...

...doa itu tidak spesifik. Inginkan lelaki yang beriman dan berharta tetapi tidak disebut umurnya! Lantaran itu dia telah dilamar oleh seorang duda dalam lingkungan umur 60an, seorang ahli perniagaan dan bermastautin di Mekah...hidupnya tetap bahagia.

Kami beradik tergelak-gelak mendengar 'ending' cerita kerana berlaku kesilapan teknikal dalam berdoa. 

Isteriku pula menambah, ada cerita yang mana seseorang itu inginkan anak yang comel dan cantik macam anak patung. Doanya makbul...anaknya memang comel iras anak patung 'barbie' tetapi tanpa suara. Anaknya bisu.

Moral kepada cerita tadi, doa mestilah spesifik dan khusus kepada apa yang hendak diminta. Tetapi aku lebih memilih untuk berdoa dengan cara menyerahkan kepada Allah bagi menentukan apa yang terbaik buat diriku dan keluarga.

...kerana kadangkala apa yang kita minta itu tidak semestinya baik untuk kita. Jadi serahkanlah kepada yang lebih MENGETAHUI...

Jangan bermain-main dengan doa!



5 comments:

  1. Menarik perkongsian ni... kita mnta Allah dh bg...tapi terselit ujian... sbb nk tgk kita syukur atau tak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sdri Maria, ujian bisa mendewasakan kita. Syukur pula bisa menampakkan tahap keimanan kita. Terimakasih sudi baca

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Menarik...perkongsian ini dapat memberi motivasi dan harapan dalam doa. En. kalau ada saudara atau kenalan en yang akan ke Mekah tahun ini..saya ingin sangat kirimkan doa saya..Maklumkan saya encik. :)

    ReplyDelete
  4. Sdri, sebaik-baiknya kita sendiri yang berjumpa dengan tetamu Allah itu untuk kiriman doa. Terimakasih sudi baca

    ReplyDelete