Translate

Monday 25 May 2020

Duitku Tiada Nilai

"Mak...ni wang perlindungan bulanan".

"Ehh perlindungan apalak?" Mak bertanya hairan.

"Mintak lindung dari api neraka dengan restu mak", jawabku selamba.

"Hihihiiiiii...ooooohhh Insyaallah mak selalu doa untuk semua anak² cucu mak", terhenjut² bahu mak gelak dengan lawak selamba aku tu.

Manis betul memori tu. Kalau aku tak cukup duitpun...aku tetap dulukan duit untuk mak...pandai la aku cari jalan lain macam mana nak hidup.

Aku rindu nak dengar ucapan mak bila duit kuhulur...

"Terimakasih laaaa..."

"Ye sama² mak...doakan gg sekeluarga ye".

Kalau raya...aku akan gandakan bilangan wang bulanan untuk mak sebagai angpau raya.

Tapi tu dulu..sekarang?

Sekarang duit aku macam dah tak laku. Kegembiraan nak bagi duit kat mak tiap bulan dah takde...mak dah berehat kat barzakh. Tapi aku tetap peruntukkan duit buat mak bapak dengan infaq sana-sini...hadiah atas nama arwah.

Dah nak dekat raya ni...ingatan aku makin kuat kat mak sebab mak baru je pergi Ogos tahun lepas. Sayu hati...tambah lagi dengan fasa PKP yang belum berpenghujung ni..niat nak berkumpul adik beradik pun tersekat...lagi la syahdu.

"Mak...doakan gg ye"

Mak dengar ke? Hhmmmm

Al fatihah buat mak bapak.

No comments:

Post a Comment