Translate

Monday 25 May 2020

Cari Aku di Neraka

'Sahabat...kalau tak jumpa aku di syurga, carilah aku di neraka'.

Betul ke frasa tu? Boleh ke kita ucap perkataan macam tu? Mampukah sahabat menarik kita masuk ke syurga?

Penjelasan Ustaz Mohamad b Abdullah di siaran 'Tanyalah Ustaz':-

Ini sebenarnya bahasa sastera yang lembut bagi menggambarkan sahabat sejati semasa hidup.

Maksudnya...sewaktu di dunia, tegurlah aku, tenangkanlah diriku ketika marah dan jangan biarkan aku bergelumang dengan dosa dan maksiat.

Kata² doa ini adalah simbolik kepada betapa berharganya kita mempunyai sahabat sejati di dunia bagi memimpin hidup menuju akhirat.

Masih ada ke sahabat yang boleh memandu hidup kita? Jika tiada...carilah. Bersahabatlah dengan mereka yang selalu mengingatkan kita waktu solat.

Inilah sahabat permata yang boleh membawa kita ke syurga...Insyaallah.


No comments:

Post a Comment