Translate

Wednesday 27 May 2020

Adiwiraku

"I'm going to miss you teacher" 😢 merupakan dailog perpisahan anak murid bersama guru di dalam sebuah filem.

Berkebetulan aku membuka TV saluran 2, muncul filem ADIWIRAKU di Hari Raya pertama jam 9 malam.

Sebetulnya aku tak minat sangat dengan naratif filem² Melayu. Tetapi filem ADIWIRAKU membunuh egoku untuk mengakui bahawa aku amat² terinspirasi dengan olahan kisah seorang guru bahasa Inggeris yang menaikkan nama SMK Pinang Tunggal, Sungai Petani, Kedah.

Diterbitkan pada Mac 2017, filem ADIWIRAKU yang diangkat dari sebuah kisah benar, meraih anugerah Filem Terbaik dan Cerita Asal Terbaik Festival Filem Malaysia ke 29.

Tanpa pelakon hebat, rata² nama² marhain yang dipertaruhkan di layar perak mampu menjentik hati² biadab yang memandang lekeh genre filem² Melayu.

Filem yang dilakonkan oleh hampir semua watak sebenar, memilih lokasi yang juga sama bagi membangkitkan 'mood' pelakon yang terbabit di dalam pembikinan filem tersebut.

Masih ada...ya masih ada filem kita yang layak bertakhta di persada negara mahupun antarabangsa.

"Sakit itu sementara, kegemilangan itu selamanya".

AKU TER INSPIRASI!

* di tingkatan 1, aku juga pernah alami pengalaman menyayangi seorang guru wanita yang karekternya cukup disenangi oleh semua anak² muridnya. Mengajar subjek Bahasa Malaysia, beliau sentiasa tersenyum dan pandai mengambil hati pelajar²nya.

Impaknya, aku menjadi semakin minat dengan subjek BM dan karanganku sentiasa diangkat untuk menjadi contoh kepada murid² lain.

Doa untuk Cikgu Kamariah agar Allah merahmati kehidupan beliau dan diberi balasan setimpal dengan pengorbanan yang beliau lakukan.

SELAMAT HARI RAYA buat semua. Ampun maaf dipinta di atas segala khilaf dan salah selama kita bermedia sosial.
Taqabbalallahu minna waminkum.


No comments:

Post a Comment