Dalam melayari FB untuk informasi berkaitan ehwal politik semasa, terlihat aku sebuah pernyataan yang seolah-olah mahu menafikan kewujudan mazhab-mazhab di dalam Islam.
Terlebih dahulu elok rasanya aku berkongsi sedikit tentang apa itu mazhab (setakat apa yang aku pelajari). Secara umum, mazhab merupakan suatu jalan yang dilalui dan dicipta untuk dijadikan pedoman dan arah tuju. Pandangan setiap mazhab yang berbeza mewujudkan ciri-ciri khas kepada siapa yang menciptanya. Pembangunan mazhab merujuk kepada penelitian yang jitu dan mantap tentang satu-satu isu berdasarkan ilmu yang dikuasai dan ianya akan menjadi ikutan dan panduan umum bagi sesuatu permasalahan (rujuk artikel blog 'Apa Itu Ijtihad').
Menjadi suatu yang penting untuk umat Islam bermazhab agar tidak timbul sebarang taklid membabi buta dalam merujuk kepada sesuatu isu. Dalam ertikata lain, kita akan menyerahkan kepada yang pakar bagi sebuah jawapan. Kita juga digalak untuk merujuk kepada setiap mazhab yang wujud (tidak berpegang kepada satu mazhab sahaja) dalam merungkai permasalahan. Ijtihad mereka adalah untuk digunapakai malah kita bebas memilih penyelesaian yang sesuai mengikut kesesuaian waktu dan zaman.
Okey, apa yang kita faham berkenaan pernyataan yang aku titipkan di bawah ini...
Aku merasakan bahawa sedang wujud anasir-anasir Wahabi yang hanya menjurus kepada amalan Rasulullah SAW. Mereka seolah mahu menafikan kitab-kitab Ulama' salafi yang menjadi bahan terpenting membantu kemaslahatan umat Islam.
Siapapun tidak menafikan bahawa kita semua umat Muhammad dan wajib berpegang teguh kepada ajaran yang dibawa oleh Baginda Rasulullah SAW. Justeru, jika kita sudah faham tentang fundamental Islam yang merujuk al Quran dan al Hadis, mengapa mesti mengatakan bahawa IMAM SHAFI IS NOT SHAFI...THEY ALL FOLLOWED MUHAMMAD. Bukankah wujudnya ciri-ciri bagi menolak segala mazhab dan seterusnya hanya merujuk al Quran dan Hadis sahaja!
Jika kita selusuri kehidupan Ulama-ulama salafi, kita akan kagum dan akui betapa hebat kecintaan mereka kepada Islam dan teramat kasih kepada Nabi Muhammad SAW. Imam Anas bin Malik (mazhab Maliki) yang mendiami bumi Madinah tidak mahu menunggang kuda terbaik pemberian khalifah. Ini kerana beliau tidak sanggup melihat kaki kuda itu menginjak-injak tanah Madinah di mana bersemadinya kekasih Allah Rasulullah SAW di ketika beliau menunggang kuda tersebut!
Dalam menjawab soalan penduduk sekitar, Imam Abu Hanifah (mazhab Hanafi) akan meninggalkan sebentar tetamunya untuk mengambil wudu' sebelum beliau membacakan Hadis Nabi yang menjadi rujukan beliau dalam memberi penerangan kepada yang bertanya.
Begitu juga dengan Imam Muhammad bin Idris (Imam Shafii) dan Imam Ahmad bin Hambal (Imam Hambali). Perjuangan dan jasa mereka dalam mengeluarkan kitab-kitab terkemuka banyak membantu menyelesaikan permasalahan syariah.
Adakah kita mahu menolak insan-insan hebat tersebut yang menjadi pewaris Nabi? Justeru, berhati-hati dalam menyebar perkara yang kita tidak arif tentangnya kerana diakhir zaman ini wujud terlalu ramai mereka yang berkepentingan duniawi bersama agenda-agenda kotor memecah-belahkan komuniti Islam yang semakin rapuh.
Khilaf (berbeza pandangan) adalah rahmat dan kita disaran untuk berlapang dada menerima segala perbezaan selagi tidak menyalahi syara'. Sahabat Nabi bersyukur di atas segala macam perbezaan pandangan yang wujud kerana ini memberi peluang bagi mereka memilih pandangan yang sesuai untuk penyelesaian sesuatu masalah.
Siapa kita untuk menolak Mazhab Hanafi, Maliki, Shafii dan Hambali?
Wallahu Rasul A'lam
No comments:
Post a Comment