Translate

Sunday 16 June 2013

Bodek Atau Ambil Hati?

Dalam satu-satu organisasi akan wujud majikan dan pekerja. Hubungan yang baik antara mereka bakal menatijahkan hasil dan 'output' yang baik secara keseluruhannya. Biarpun terdapat minoriti kakitangan yang kurang segar tetapi ia sekali-kali tidak mampu menentang arus perdana yang baik atas kapasiti pekerja baik mendominasi jabatan tersebut.

Jika dianalogikan kepada setandan pisang, dalam limpahan warna kuning keemasan itu pasti terdapat warna yang pudar dan tidak bermaya. Jika pisang busuk boleh saja kita asingkan dan buang. Tetapi konsep itu tidak boleh digunapakai terhadap manusia apatah lagi dalam kehidupan berkeluarga.

Anak-anak yang malas dan agak lembam harus diberi perhatian lebih agar dirinya tidak ketinggalan berbanding adik-beradik yang lain. Pekerja yang suka curi tulang dan sarat beralasan harus ditangani dan diberi perhatian lebih demi mengelak yang lain berasa seperti tidak adil.

Ya...cerita pisang, keluarga dan kakitangan sudah dikupas secara umum. Tetapi apa yang penulis ingin sampaikan di sini adalah istilah 'bodek' yang sering dilabel kepada seseorang dalam sesebuah organisasi.

Istilah ini kerap hadir kepada mereka yang sering dilihat bersama 'boss' atau ketua jabatan. Persepsi di luar melihat ada faktor 'personal interest' apabila keadaan itu berlaku.

"Senang nak naik pangkat le tuu".
"Bila kerja tak siap, mulalah dia himpit boss dan puji melangit. Boss pun cair tak jadi nak marah".
"Asyik-asyik muka dia dalam bilik boss...bodek la tuuu".

Haaa...itu di antara frasa-frasa amarah yang keluar dari mulut mereka yang tidak berpuas hati. Eerrmm...penulis rasa memang patut rasa tak puashati itu merajai hati kerana semua yang dilakukan oleh 'pembodek' menjurus ke arah kepentingan peribadi sehingga ada yang sanggup memijak rakan-rakan sekerja yang lain.



'Bodek' jika dirujuk kepada Kamus Dewan edisi keempat bermaksud 'mengangkat, mengampu, mencari muka'. 

Itu semua merupakan laluan untuk mendapatkan sesuatu. Jika rapat dengan ahli politik...kepingin pangkat dan jawatan. Jika ber'couple' dengan ahli perniagaan...nak dapat projek. Jika macam belangkas dengan majikan...nak cepat naik pangkat.

Tetapi jangan sesekali menggelar seseorang itu suka bodek boss bilamana dia sering memuji ketuanya di dalam sesuatu majlis. Pujiannya mungkin jujur yang mana dia mahu mereka tahu bahawa dia banyak berhutang budi dengan ketuanya yang banyak membantu mengangkat dirinya ke tahap yang tidak terfikir olehnya. Hanya itu sahaja caranya untuk dia membalas budi baik ketua.

Jika tetap mahu juga melabel dia membodek boss...cuba lihat senarai di bawah:-

1. Adakah dia mengejar pangkat dan telahpun mendapat apa yang dihajati?
2. Adakah dia yang mendekati boss atau boss itu yang sering mencarinya?
3. Adakah kerjanya tertangguh atau dalam kategori cemerlang?
4. Adakah dia sering meluangkan masa bersama boss sehingga mengorbankan hujung minggu bersama keluarga? (bermain golf contohnya)
5. Adakah 'simptom' boss membenci kakitangan lain atas hasutan sikaki bodek itu?
6. Siapakah yang menawarkan diri untuk berhijrah ke jabatan lain bila berlaku pengecilan jabatan? (dikala tiada seorangpun yang berani berdecit di waktu itu)
7. Adakah pekerja itu membuta tuli menyokong apa sahaja yang datang dari boss atau dia akan memberi komen dan pendapat atas sesuatu yang tidak dipersetujuinya?

Jika semua yang tersenarai di atas tidak terdapat kepada seseorang itu...lebih manis rasanya istilah 'bodek' diterjemahkan sebagai 'ambil hati'. Atas rasa terimakasih yang teramat...dia mewar-warkan dan memuji jasa baik ketua di khalayak yang ada...salah ke tu?

Janganlah pula kita yang tiada aura untuk meluahkan 'rasa berterimakasih' melabel sesuka hati mereka yang cuba mempraktik sunnah Rasulullah saw. Jangan ambil tugas Tuhan dengan menelah hati seseorang.

Rasa kasihan penulis kepada yang menjadi mangsa kerana penulis amat mengenali dirinya. Penulis yakin dia tiada masalah untuk berpisah dengan ketua jabatannya jika itu yang dikehendaki oleh syarikat...maksudnya berhijrah ke jabatan lain. Lain sifatnya untuk yang kaki bodek, pasti akan berasa resah bilamana menerima surat pertukaran jabatan.

Maaf...penulis tidak cuba untuk mengeruh suasana hanya tergerak hati untuk memperjelas sesuatu...agar tiada yang menjadi mangsa lidah...ye laa, lidah tu kan tidak bertulang.

Pena penulis mula menari-nari lagi...

No comments:

Post a Comment