Translate

Friday, 22 May 2015

Solat Tak Pakai Kain?

Aku agak tersentak dan terkesima dengan kata-kata yang baru ku dengar sebentar tadi. Langkah kakiku spontan terhenti untuk aku mengesahkan sekali lagi apa yang kudengar.

Dalam mengakhiri tugasan hari ini, aku bergegas pulang kerana ada urusan di rumah yang harusku selesaikan segera. Bertembung di lobi pejabat, aku menegur seorang kakitangan yang biasa kujumpa di surau pejabat.

"Assalamu'alaikum Syeikh, lama tak jumpa. Kat suraupun lama dah tak nampak? Rindu nak berimamkan Tn Syeikh laa", sapaanku mengejutkannya yang asyik dengan gajet di tangan.

"Wa'alaikum Salam Tuan, saya ade la...tapi dah tak solat kat surau utama tu lagi", menguntum senyum di bibirnya sambil menjawab pertanyaanku.

"Aaiikk...apasal, merajuk ke? usikku dalam nada bergurau.

"Ermmm...Tuan tak dengar ke ada makmum pertikaikan kita yang jadi imam tak pakai kain. Agaknya dia orang tak yakin dengan kebersihan seluar yang kita pakai. Bila saya dah dengar cerita tu, malaslah saya nak solat dan jadi imam kat surau utama. Sekarang saya lagi selesa solat di surau kecil kat aras bawah tu".

Memang sah bahawa itu yang kudengar...terdapat kakitangan yang membuat justifikasi rambang tentang makna sebuah kebersihan di dalam solat. Dalam pemerhatianku, memang terdapat kakitangan yang bekerja di bahagian produksi apabila datang ke surau, mereka menukar uniform kepada kain pelikat dan baju melayu yang memang diletakkan di sudut surau.

Baguslah tu...mereka menukar 100% karekter 'pekerja' kepada imej 'orang surau'. Itu lebih meyakinkan mereka untuk lebih khusyuk dalam mengadap Allah.

Tetapi bukan sesuatu yang wajar untuk mereka mempertikaikan jemaah lain yang solat dengan pakaian yang sama sewaktu bekerja. Sehingga tergamak menolak IMAM yang tidak memakai kain.

Justifikasi itu salah!!!

'Ain najis yang tidak kelihatan bau, rasa dan warna...tidak selayaknya dijatuh hukum najis. Keraguan bahawa percikan air kencing yang terkena seluar, tidak boleh dijadikan hujah untuk menjatuh hukum selagi belum dibuktikan wujudnya najis tersebut.

Bagaimana jika aku pertikaikan solat mereka yang memakai kain dan baju melayu itu tidak sah. Aku berhujah bahawa tangan mereka yang memegang wang kertas mahupun duit syiling telah terkena najis mughallazah yang mana duit itu pemilik asalnya adalah seorang Cina yang bekerja sebagai pelapah daging babi!

Aku tidak mahu berimamkan seseorang yang aku percaya telah ter'kontaminasi' dengan wang yang tercemar dengan najis babi selagi mereka tidak menyamak tangan-tangan yang kotor itu!!! Aku berhujah atas kapasiti 'kemungkinan' itu boleh berlaku.

Mampukah mereka terima apa yang aku pertikaikan itu?

Islam itu menjadi begitu kritis pada mereka yang tidak faham ilmu. Semborono mengeluar kenyataan yang boleh memecah-belahkan komuniti Islam.

Galilah ilmu dan bertanyalah kepada mereka yang lebih arif. Orang yang berilmu akan lebih berhati-hati dan mengelak berhujah di atas landasan 'kemungkinan'!!!

No comments:

Post a Comment