Pada 16 April lalu, kerajaan Indonesia telah menguatkuasakan undang-undang melarang penjualan arak di semua pasar mini dan kedai runcit atas alasan kedai-kedai tersebut terletak berhampiran sekolah dan rumah ibadat di kawasan padat penduduk. Tentunya untuk menghalang gejala masyarakat yang ketagih arak dan amalan seks rambang juga vandalisme dari mereka yang mabuk.
Menteri Perdagangan Rachmat Gobel telah mengetepikan sama sekali amaran dari persatuan peniaga bahawa negara akan kehilangan hasil kutipan cukai arak sebanyak 7 triliun Rupiah setahun.
Terdahulu, Pihak berkuasa Kerala di India telah menguatkuasakan larangan penjualan arak di tempat umum untuk mengelak kesan buruk sosial masyarakat yang mana sebahagian dari mereka sudah menjadi kaki botol.
Di dalam situasi separuh dari 34 juta penduduknya beragama Hindu dan hasil cukai arak adalah sebanyak US 1 bilion setahun, kerajaan Kerala tetap meletak keselamatan dan pembentukan semula akhlak rakyatnya sebagai prioriti.
Pada 1 April lalu, Singapura pula telah menguatkuasakan undang-undang minum arak secara terbuka hanya dari pukul 10.30 malam hingga 7 pagi. Apalagi jika bukan kerana banyak berlaku gangguan sosial dari para pemabuk di jalanan.
Dr. Mahathir telah mengisytiharkan bahawa Malaysia adalah sebuah negara Islam. Ya..undang-undang di Malaysia melarang orang Islam minum arak tetapi cukupkah sekadar sekatan untuk orang Islam? Bagaimana dengan penjualan arak secara lebih terbuka di kedai-kedai runcit dan pasaraya?
Siapapun tak kisah jika orang Melayu beli arak kerana undang-undang hanya dikenakan ke atas orang Islam minum arak secara terbuka.
Ironinya...kilang Carlsberg dan Guinness Stout telah sekian lama menyumbang kepada perbendaharaan negara Malaysia...ermmm.
Pernah berlaku di Bandar Baru Bangi, kedai 7 Eleven yang baru dibuka telah meletakkan arak sebagai sebahagian dari barangan yang dijual. Alasannya kerana penjualan minuman beralkohol telah termasuk di dalam terma dan syarat perniagaan francais. Secara logiknya...arak itu dijual untuk siapa? Untuk penduduk yang majoriti 99% beragama Islam?
Apabila bantahan penduduk tidak dihirau, satu tindakan telah dibuat dengan memboikot kedai tersebut bersama kain rentang yang dipamer di hadapan kedai. Sebulan selepas pemboikotan berlaku, pengusaha kedai akur dan mengeluarkan arak dari premis mereka (mesej = kuasa pengguna menghasilkan impak yang tinggi).
Arak dan Malaysia (negara Islam) seolah telah menjadi satu igauan enigma...sukar untuk dilaksanakan pemansuhannya. Lihat sahaja penerbangan MAS yang menjadi pintu masuk pelancong ke Malaysia...'First Impression' tidak langsung mencerminkan sebuah negara Islam. Arak menjadi satu hidangan kemestian yang tidak boleh dicabar oleh sesiapa.
Mufti Perak Tan Sri Dr Harussani Zakaria dan Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyokong untuk mempercepatkan pelaksanaan larangan arak secara terbuka (suara Mufti yang lain masih belum kedengaran lagi setakat artikel ini ditulis).
Malaysiaku...bila lagi?
Apabila bantahan penduduk tidak dihirau, satu tindakan telah dibuat dengan memboikot kedai tersebut bersama kain rentang yang dipamer di hadapan kedai. Sebulan selepas pemboikotan berlaku, pengusaha kedai akur dan mengeluarkan arak dari premis mereka (mesej = kuasa pengguna menghasilkan impak yang tinggi).
Arak dan Malaysia (negara Islam) seolah telah menjadi satu igauan enigma...sukar untuk dilaksanakan pemansuhannya. Lihat sahaja penerbangan MAS yang menjadi pintu masuk pelancong ke Malaysia...'First Impression' tidak langsung mencerminkan sebuah negara Islam. Arak menjadi satu hidangan kemestian yang tidak boleh dicabar oleh sesiapa.
Mufti Perak Tan Sri Dr Harussani Zakaria dan Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin menyokong untuk mempercepatkan pelaksanaan larangan arak secara terbuka (suara Mufti yang lain masih belum kedengaran lagi setakat artikel ini ditulis).
Malaysiaku...bila lagi?
No comments:
Post a Comment