MAS sudah semakin berdarah. Melihat 10 tahun ke belakang menggambarkan betapa MAS bernyawa atas ikhsan kerajaan. Pengurusan yang silih berganti belum mampu meletak MAS kembali ke persada gemilang. Entah apa lagi yang perlu dibuat untuk mengekang malu MAS terhadap kemajuan Air Asia.
Situasi terkini, MAS sudah diambil alih sepenuhnya oleh Khazanah Nasional dan tidak lagi disenaraikan di Bursa Saham. MAS sudah diswastakan dan akan melalui penstrukturan semula secara besar-besaran.
Aku suka berkongsi pandangan Tun Dr Mahathir terhadap kemelut yang melanda pengangkutan penerbangan negara sekarang. Di dalam blog Tun Mahathir yang mempunyai 'tagline' BLOGGING TO UNBLOCK, beliau melontar pandangan dan kritikan yang agak pedas.
Menurut beliau, maksud penswastaan adalah kebebasan sesuatu entiti untuk menjalan dan menyusun atur perjalanan syarikat tanpa ada campurtangan kerajaan. Khazanah Nasional adalah syarikat berstatus GLC dan CEOnya melapor terus kepada Perdana Menteri. Ini bermakna arah tuju syarikat masih tertakluk sepenuhnya di bawah telunjuk kerajaan. Inikah yang dinamakan 'penswastaan' atau sebuah 'nasionalisasi'? Jadi apa bezanya dulu Khazanah Nasional memegang saham sebanyak 70% dan 100% sekarang? Tun Mahathir membayangkan dengan pegangan saham 100% pengaruh kerajaan akan menjadi semakin kukuh dan menyimpang dari objektif penswastaan.
Beliau juga menambah, selama ini kehilangan keuntungan MAS tidak dipantau secara serius oleh kerajaan. Tiada pihak yang boleh dipertanggungjawabkan ke atas kelemahan-kelemahan yang berlaku di dalam pengurusan MAS. Mereka yang berpengaruh di dalam Khazanah Nasional pula didakwa mempunyai pendapatan yang lumayan, mendapat bonus dan elaun yang tinggi. Mereka kurang serius memikirkan kerugian yang ditanggung MAS.
Kesilapan pengurusan MAS yang melepaskan 70% saham kepada syarikat katering menambah parah situasi. Syarikat tersebut didakwa membuat keuntungan di atas kerugian MAS. Beliau menyarankan agar perjanjian kontrak yang panjang dikaji semula untuk membantu pelan pemulihan MAS.
Tun juga tidak menafikan beliau ada membuat kesilapan diwaktu era pemerintahannya. Disebabkan kesilapan-kesilapan tersebut beliau akur untuk berundur. Tetapi pemimpin yang ada sekarang amat liat untuk berbuat demikian walau sekian banyak kesilapan yang mereka lakukan.
Itu komen mereka yang berpengaruh yang natijahnya akan dapat dirasa dan dapat mempengaruhi landskap kepentingan negara.
Anda juga ingin menyuarakan pandangan? Silakan tetapi pastikan faktanya wujud bagi menyokong hujah yang diutarakan.
Selamat beranalisa...
Situasi terkini, MAS sudah diambil alih sepenuhnya oleh Khazanah Nasional dan tidak lagi disenaraikan di Bursa Saham. MAS sudah diswastakan dan akan melalui penstrukturan semula secara besar-besaran.
Aku suka berkongsi pandangan Tun Dr Mahathir terhadap kemelut yang melanda pengangkutan penerbangan negara sekarang. Di dalam blog Tun Mahathir yang mempunyai 'tagline' BLOGGING TO UNBLOCK, beliau melontar pandangan dan kritikan yang agak pedas.
Menurut beliau, maksud penswastaan adalah kebebasan sesuatu entiti untuk menjalan dan menyusun atur perjalanan syarikat tanpa ada campurtangan kerajaan. Khazanah Nasional adalah syarikat berstatus GLC dan CEOnya melapor terus kepada Perdana Menteri. Ini bermakna arah tuju syarikat masih tertakluk sepenuhnya di bawah telunjuk kerajaan. Inikah yang dinamakan 'penswastaan' atau sebuah 'nasionalisasi'? Jadi apa bezanya dulu Khazanah Nasional memegang saham sebanyak 70% dan 100% sekarang? Tun Mahathir membayangkan dengan pegangan saham 100% pengaruh kerajaan akan menjadi semakin kukuh dan menyimpang dari objektif penswastaan.
Beliau juga menambah, selama ini kehilangan keuntungan MAS tidak dipantau secara serius oleh kerajaan. Tiada pihak yang boleh dipertanggungjawabkan ke atas kelemahan-kelemahan yang berlaku di dalam pengurusan MAS. Mereka yang berpengaruh di dalam Khazanah Nasional pula didakwa mempunyai pendapatan yang lumayan, mendapat bonus dan elaun yang tinggi. Mereka kurang serius memikirkan kerugian yang ditanggung MAS.
Kesilapan pengurusan MAS yang melepaskan 70% saham kepada syarikat katering menambah parah situasi. Syarikat tersebut didakwa membuat keuntungan di atas kerugian MAS. Beliau menyarankan agar perjanjian kontrak yang panjang dikaji semula untuk membantu pelan pemulihan MAS.
Tun juga tidak menafikan beliau ada membuat kesilapan diwaktu era pemerintahannya. Disebabkan kesilapan-kesilapan tersebut beliau akur untuk berundur. Tetapi pemimpin yang ada sekarang amat liat untuk berbuat demikian walau sekian banyak kesilapan yang mereka lakukan.
Itu komen mereka yang berpengaruh yang natijahnya akan dapat dirasa dan dapat mempengaruhi landskap kepentingan negara.
Anda juga ingin menyuarakan pandangan? Silakan tetapi pastikan faktanya wujud bagi menyokong hujah yang diutarakan.
Selamat beranalisa...
No comments:
Post a Comment