Translate

Sunday, 18 May 2014

Maqasid Syariah


Manusia dihantar ke dunia bersama undang-undang. Undang-undang asas, guna untuk menyelamatkan manusia itu sendiri. Dikira zalim kepada Pencipta manusia jika dibiarkan sahaja mereka mendiami bumi tanpa diberi panduan.

Umpama manusia mencipta kereta, pasti disertakan buku manual cara-cara penjagaan kereta yang efisien agar lebih cekap penggunaannya dan berdaya tahan lebih lama.

Manusia dicipta penuh dengan kelemahan. Sebab itu Penciptanya mengimbangi kelemahan tersebut dengan panduan dari langit...yang dinamakan Syariatullah berpandu al Quran dan Hadis.

Syariat dicipta terkandung bersamanya objektif bagi menjaga kemaslahatan manusia agar kehidupan mereka lebih teratur dan terjamin keselamatan dan hak masing-masing. Ia dikenali sebagai 'Maqasid Syariah' (tujuan undang-undang Syari'ah diturunkan).

Maqasid Syariah terbahagi kepada lima iaitu:-

1. Agama. Islam adalah agama yang syumul dan tidak boleh disamakan dengan panduan agama-agama lain ciptaan manusia. Adalah menjadi kewajipan umat Islam menjaga kesyumulan agama Islam dan bertuhankan yang Satu. 

Tidak semudah itu untuk yang memeluk Islam menjadi murtad. Golongan murtad ini yang diperangi oleh Saidina Abu Bakar setelah kewafatan Nabi. Jika tidak diperangi, ditakuti ia akan menjadi barah dan ikutan yang lain. Jadilah Islam satu agama yang senang diperkotak-katikkan mengikut selera.

Jihad fisabilillah (berperang di jalan Allah) pula amat dituntut. Lihat bagaimana Rasulullah dan para sahabat mempertahankan agama Islam sehingga boleh mengenepikan pertalian darah sesama keluarga demi agama.

2. Nyawa. Allah cipta manusia bernyawa dan menjadi tanggungjawab manusia untuk pertahankan nyawa sendiri. Manusia dilarang membunuh diri apatah lagi membunuh nyawa yang lain. Hukuman yang membabitkan nyawa pula mestilah berlandas kepada syara' dan peraturan yang telah ditetapkan. Jika saksi tidak mencukupi ataupun bahan bukti yang meragukan, hukuman bunuh serta-merta gugur (contoh: hukuman rejam sampai mati bagi yang telah berkahwin melakukan zina).

Undang-undang qisas pula menetapkan kematian nyawa dibalas nyawa, cedera dibalas cedera, sakit dibalas sakit...setimpal dengan apa yang ditanggung oleh mangsa.

3. Harta. Harta benda merupakan asas keperluan manusia. Walau pada dasarnya segala harta adalah pinjaman dariNYA, tetapi Islam menetapkan hak kepada harta yang didapati secara halal. Harta boleh diwariskan kepada mereka yang layak. 

Mengapa Islam mewajibkan kita membayar zakat harta? Ya...untuk menyuburkan harta juga boleh mendekatkan jurang yang kaya dan miskin. Mengelak dari berlakunya rompakan dan kecurian di atas keseimbangan perkongsian ekonomi yang telah disyariatkan. 

Disitu juga wujudnya sistem faraid demi menegakkan keadilan dalam membahagikan harta sesama keluarga. Faraid adalah pilihan sekiranya proses pembahagian harta menemui jalan buntu.

4. Akal. Letaknya di tempat paling atas bahagian tubuh manusia. Mengapa? Sebab akal yang hebat itu diberi hanya kepada manusia, tidak kepada flora dan fauna. Penggunaan akal yang efisien bakal menatijahkan kesan yang hebat ke atas kehidupan manusia..begitu juga di sebaliknya. 

Sebab itu Allah melarang manusia minum arak...ia membuat akal menjadi tidak seimbang. Walau bijak tahap genius, apabila alkohol bersatu dalam tubuh badan...ia bakal merubah perilaku seseorang. Bila seseorang itu dalam keadaan mabuk arak, kita boleh lihat betapa hinanya taraf manusia yang menjadi khalifah di muka bumi...mereka menjadi orang yang hilang akal!

5. Keturunan. Manusia berkembang biak dari zaman Nabi Adam hinggalah kiamat nanti. Generasi apa yang mahu kita wujudkan di dunia ini? Zuriat dan keturunan akan menentukan mulia atau hina sesuatu bangsa itu. Kita dilarang berzina kerana persetubuhan tanpa ijab dan kabul itu akan melahirkan keturunan yang akan menentang syariatullah...menjadi bangsa yang rakus dan hina dalam mentadbir dunia.

Di Malaysia, Mahkamah Syariah hanya diberi kuasa untuk membicarakan kes-kes muamalat (hubungan sosial, harta benda, jual beli) dan juga munakahat (hal-hal kekeluargaan seperti nikah, kahwin, perceraian, tanggungjawab terhadap keluarga dan lain-lain). Itupun masih boleh dicabar di Mahkamah Sivil.

Jinayat merupakan kes-kes jenayah yang tertakluk di dalam undang-undang hudud, qisas, diyat dan takzir masih disekat pelaksanaannya oleh pemerintah. Oleh itu, ulama' mengkategorikan negara Malaysia sebagai hanya sebuah Negara Islam (iaitu negara yang ditadbir oleh umat Islam), bukannya negara yang menjalankan sistem pemerintahan Islam.

Wallahuwarasul a'lam.


*Sumber rujukan: Modul Pengantar Kepada Syariat Islam. Pengajian Syariah, Universiti Malaya. Oleh: Prof. Madya Dr. Ahmad Hidayat Buang dan Dr. Rushdi Ramli.

No comments:

Post a Comment